Săptămâna conștientizării consumului de sare

Sarea, componentă naturală alimentelor și un factor important pentru buna funcționare a organismului, a ajuns să atragă antipatii.

Cum așa? Explicația se regăsește în efectele negative asupra sănătății în contextul unui consum exagerat de #sare (clorura de sodiu).

Daca Asociația americană a inimii (American Heart Association) recomandă pentru persoanele adulte un 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘂𝗺 𝗱𝗲 𝗮𝗽𝗿𝗼𝘅𝗶𝗺𝗮𝘁𝗶𝘃 𝟭𝟱𝟬𝟬 – 𝟮𝟯𝟬𝟬 𝗺𝗴 𝗱𝗲 𝘀𝗼𝗱𝗶𝘂 / 𝘇𝗶 echivalent a aproximativ 𝟰-𝟱 𝗴 𝗱𝗲 𝘀𝗮𝗿𝗲 𝗽𝗲 𝘇𝗶, în conditiile unui stil de viață modern, consumul de sare ajunge să fie, în rândul adulților, dublu ori chiar mai mare de atât.

𝗖𝗮𝗿𝗲 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗿𝗼𝗹𝘂𝗹 𝘀𝗼𝗱𝗶𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗶𝗻 𝗼𝗿𝗴𝗮𝗻𝗶𝘀𝗺?

  • reglează valorile tensionale;
  • reține apa în organism, controlând cantitatea de apă eliminată renal;
  • ajută la transmiterea impulsurilor nervoase;
  • participă la contracția musculară (inclusiv a mușchiului inimii);
  • ajută la transportul glucozei și aminoacizilor.

𝗖𝗮𝗿𝗲 𝘀𝘂𝗻𝘁 𝗰𝗼𝗻𝘀𝗲𝗰𝗶𝗻𝘁𝗲𝗹𝗲 𝘂𝗻𝘂𝗶 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘂𝗺 𝗲𝘅𝗰𝗲𝘀𝗶𝘃 𝗱𝗲 𝘀𝗮𝗿𝗲?

  • crește exagerat valorile tensiunii arteriale;
  • agravează insuficiența cardiacă;
  • deteriorează funcția renală;
  • este citat ca factor ce induce obezitatea, independent de aportul caloric;
  • în  unele studii se vorbește de rolul proinflamator al sării.

𝗨𝗻𝗱𝗲 𝗿𝗲𝗴𝗮𝘀𝗶𝗺 𝘀𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗶𝗻 𝗮𝗹𝗶𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲?

  • lactatele proaspete (laptele dulce, iaurtul, brânza de vaci) conțin aproximativ 30-50 mg Na (sodiu)/ 100 g;
  • telemeaua: 1500-2000mg Na/ 100h
  • carnea proaspătă: 300 – 400mg Na/ 100 g;
  • mezelurile: 1300-2000mg Na/ 100g;
  • legumele: 10-100 mg Na/ 100g
  • pâinea: 400-500 mg Na/ 100g

Să nu uităm de aportul de sodiu din aditivi alimentari precum glutamatul de sodiu, benzoatul de sodiu, nitriții/ nitrații de sodiu.

Fiind un bun conservant și stimulant al gustului, sarea se va regăsi în cantități mari în:

  • toate conservele,
  • supele instant,
  • cărnurile procesate;
  • produse de patiserie/ cofetărie dar și în produse de tip vegeta.

Ca notă de final, vreau să vă reamintesc că baza alimentației sănătoase este consumul de cereale integrale și derivate, legume, fructe, lactate proaspete, ouă și cărnuri slabe consumate, după caz, ca atare ori preparate cât mai simplu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s